Zorgen voor je buik - Dodoenstuin Schilde
144346
post-template-default,single,single-post,postid-144346,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.8.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Zorgen voor je buik

Zorgen voor je buik

Zoals we weten oefenen onze gevoelens en emoties een grote invloed uit op ons lichaam en ons immuunsysteem.

Jonge kinderen zijn hier nog veel gevoeliger voor omdat ze niet alles wat ze meemaken en voelen kunnen begrijpen en verwoorden. Zo kan verstopping een symptoom zijn van het vasthouden van een bepaalde emotie, buikloop kan een teken van angst zijn.

Wij gebruiken in ons dagelijks leven vaak uitdrukkingen zoals ´dat hangt me de keel uit´ of ´ik heb er mijn buik van vol´. Dat dit dan ook écht een fysieke belasting is voor onze keel en onze buik, daar staan we niet bij stil. Zo zeggen kinderen heel vaak dat ze buikpijn hebben.

Als ouder kan je de gevoelens van je jonge kind niet altijd doorgronden maar als je aandacht hebt voor het fysieke én emotionele welzijn van je kind ben je goed op weg.

Samen spelen, veel tijd buiten doorbrengen, in contact gaan met de natuur en gezond eten dragen allemaal bij tot een goed buikgevoel.

Gezond eten heeft niet alleen invloed op je lichaam maar ook op je geest.

Darmbacteriën beïnvloeden onze hersenen en daarmee ook ons gedrag en gevoel.

Gezonde voeding kan je beschermen tegen sombere gevoelens en negatieve gedachten en dat is iets wat we in deze tijd van het jaar wel wat extra kunnen gebruiken.

Een gezond ecosysteem van bacteriën (microbioom) helpt bij het verminderen van stress, het verbeteren van cognitieve vaardigheden, maar nog belangrijker draagt het bij tot een positieve levenshouding. Kortom, gezond eten maakt happy !

Hoe bouwen nu een gezond microbioom op ? Dat doe je door gevarieerd en gezond te eten. Eet zoveel mogelijk verschillende groenten, fruit, granen en peulvruchten. Let hierbij zeker op de vezels. Deze zijn eigenlijk de basis voor een gezonde microbioom, de goede bacteriën houden ervan. Onoplosbare vezels vind je in granen, de oplosbare in groenten, fruit, noten, zaden, pitten en peulvruchten, deze voeden je darmen. Zo is het beter een stuk fruit te eten dan een fruitsapje te drinken, dan vertragen de vezels de suikeropname.

Verder is het zowiezo belangrijk minder simpele suikers te eten want deze voeden de slechte darmbacteriën.

Gefermenteerde voeding levert zeker een waardevolle bijdrage aan een gezonde microbioom, denk aan kimchi, kefir en tempeh, maar voeding is de basis.

Tijdens de ‘Meer Groen’ kampjes schotelen wij de kids regelmatig nieuwe dingen voor.

We vinden het belangrijk dat er geproefd wordt, groenten die ze niet lusten worden soms in groep plots wel gesmaakt. Hoe breder het smaakpalet hoe gevarieerder het menu en hoe gezonder de microbioom.

Tijdens de zomerkampjes maakten we kefir en dat vonden de meeste kids heel lekker.

Het is een uitstekende manier om gesuikerde frisdrank te vervangen door een drankje wat bijdraagt aan een gezonde buik.

Met de feestdagen in aantocht kan je van dit gezonde drankje makkelijk een feestelijke versie maken.

Een paar ideetjes :

  • Citrus: 1/3 vers grapefruitsap, 2/3 kefir en een goede scheut citroensap
  • Cosmopolitan style: 1/4 cranberrysap, 3/4 kefir en een goede scheut limoensap
  • Fruity: verse aardbeiensap, ananassap of appelsap

 

De kefir zelf maak je met korrels waterkefir, te verkrijgen via verschillende FB groepjes maar tegenwoordig ook al in gedroogde korrel versie in de natuurwinkels. Een leuk idee om samen met de kids je eigen gezonde limonade  te zien ‘groeien’.

No Comments

Post a Comment